Portfolio

 

Visie openbare ruimte “Beweging in de openbare ruimte”

Opdrachtgever:

Gemeente Hilversum

Afdeling Leefomgeving

Looptijd:

September 2022 – januari 2024

Aanleiding:

In 2008 heeft de gemeente Hilversum de drie documenten van Hilversum Buiten vastgesteld. Het omvat de visie openbare ruimte en de handboeken beheer en inrichting openbare ruimte. Met de nieuwe opgaven waar ook de gemeente Hilversum voor staat is een actualisatie van de visie en de handboeken nodig.

Mijn rol:

Als procesleider en adviseur heb ik in samenwerking met Cronenberg Advies b.v. de gemeente begeleid bij het opstellen en vaststellen van de nieuwe visie openbare ruimte “Beweging in de openbare ruimte”. De visie is in januari 2024 vastgesteld door de gemeenteraad.

 

“Vertalen van de schaarste aan ruimte voor alle opgaven in keuzes die we kunnen maken voor een toekomstbestendige openbare ruimte”

 

Professionalisering opdrachtgeverschap

Opdrachtgever:

Vervoerregio Amsterdam

Expertisecentrum Projecten

Looptijd:

November 2022 – juni 2024

 

“Kantelen van subsidieverstrekker naar opdrachtgever voor eigen rekening en risico”

Aanleiding:

In 2022 is de Vervoerregio naast het opdrachtgevervoor de exploitatie ook het opdrachtgever geworden voor het beheer van het metro- en tramnet in Amsterdam en daarmee samenhangende projecten op en aan het metro- en tramnet.

 

Mijn rol:

De Vervoerregio heeft mij gevraagd om een visie op het opdrachtgeverschap te ontwikkelen, een inventarisatie te doen van de invulling van het opdrachtgeverschap door de organisatie en verbetervoorstellen te doen en te implementeren.

 

Naast de praatplaat die is gemaakt in samenwerking met CAROF Beeldleveranciers heeft het geresulteerd in een visie op het opdrachtgeverschap, een diagnose van de taakvolwassenheid met een uitvoeringsplan voor implementatie, een uitwerking van de werkprocessen voor het opdrachtgeverschap voor projecten en een afwegingskader voor programmering en planning van projecten. Ten behoeve van de implementatie heb ik een spel ontwikkeld waarin kan worden geoefend in de verschillende rollen bij het opdrachtgeverschap.

Handboek Openbare Ruimte Amersfoort

Opdrachtgever:

Gemeente Amersfoort,

Afdeling Leefomgeving

Looptijd:

Juni 2023 – juni 2024

“Integraal werken aan de inrichting openbare ruimte met focus op meetbare projectdoelstellingen”

Aanleiding:

In 1999 werkte ik voor de eerste keer aan wat toen nog het Standaard Programma van Eisen voor Inrichting van de Openbare Ruimte (SPvE-IOR) heette. Twintig jaar later had ik de gelegenheid om na enkele kleine actualisatie het handboek inrichting openbare ruimte actualiseren. Via deze link komt u op de gemeentelijke website van het handboek. De ontwikkelingen en opgaven in de openbare ruimte waren aanleiding om het handboek grondig te herzien en het zwaartepunt te verschuiven van inrichtingsvoorwaarden naar aandacht voor de integrale ontwerpopgave om ruimte te maken voor de ambities en opgaven waar Amersfoort voor staat.  Deze aanpassing werd goed ontvangen, maar riep ook de vraag op om meer concrete handvatten. De ambities zijn voor de hele stad. Maar met welke doelen zijn we tevreden in een project.

 

Mijn rol:

In 2023 word ik gevraagd om het handboek opnieuw te actualiseren en daarin met de vakspecialisten te inventariseren hoe we de ambities kunnen uitwerken maar doelstellingen en mogelijke maatregelen die in projecten kunnen worden gebruikt om snel en effectief tot een nota van uitgangspunten en / of een projectgebonden programma van eisen te komen.

Investeringsportfolio openbare ruimte en mobiliteit

Opdrachtgever:

Gemeente Amsterdam

Verkeer & Openbare Ruimte

Looptijd:

Januari 2020 – juni 2022

 

“Manouvreren tussen de noodzaak van investeringen en uitvoeringsrealisme”

Aanleiding:

In 2020 wordt een start gemaakt met aanpassing van het investeringsstelsel van Amsterdam.

Mijn rol:

Vanuit mijn betrokkenheid bij het programma Stadsbehoud en het programma Stadsverbetering ben ik gevraagd om als adviseur, procesleider en coördinator van het investeringsportfolio Openbare ruimte en Mobiliteit:

 

  • Het procesteam te leiden voor het opzetten en uitvoeren van het portfoliomanagement voor het investeringsdomein Openbare Ruimte en Mobiliteit:
  • Het mede opstellen van het investeringsportfolio in 2021 en 2022;
  • Deel te nemen in de gemeentebrede werkgroep die advies moet uitbrengen over de wijzigingsvoorstellen aan de projectgroen.
  • De betrokken directies en wethouder te adviseren over de betekenis van de veranderingen en het adviseren in de projectgroep die de wijzigingen uitwerkt.

 

Omvang portfolio: circa 150 investeringskredieten vanuit 10 directies, 7 stadsdelen en budget circa € 1,5 miljard voor periode van vier jaar.

Programma Stadsverbetering

Opdrachtgever:

Gemeente Amsterdam

Verkeer & Openbare Ruimte

Looptijd:

Juni 2019 – juni 2022

 

“Realiseren van bestuurlijk en politiek draagvlak

door op tijd het goede gesprek te voeren

Aanleiding:

In 2019 is op verzoek van de wethouder het proces voor het maken van het bestedingsvoorstel voor het Stedelijk Mobiliteitsfonds (SMF) aangepast. Daarbij moet er meer aandacht komen voor de bestuurlijke inbreng van de stadsdeelbestuurders en de betrokken wethouders.

 

Mijn rol:

Vanuit mijn betrokkenheid bij het SMF vanuit het programma Stadsbehoud word ik gevraagd om als procesleider voor de actualisatie van het bestedingsvoorstel voor het SMF te trekken. In die rol stuur ik een klein procesteam aan. Met het procesteam werken we samen met programmamanagers en gebiedsmanagers uit de zeven stadsdelen en met opdrachtgevers, projectmanagers, controllers en adviseurs uit tien directies aan de actualisatie van het bestedingsvoorstel voor het SMF en het opzetten en ontwikkelen van het programma Stadsverbetering.
 
Omvang SMF € 90 miljoen per jaar. Omvang programma circa 400 projecten en 15 programma’s ter verbetering van de openbare ruimte en mobiliteitsvoorzieningen.

Programma Stadsbehoud

Opdrachtgever:

Gemeente Amsterdam

Stedelijk Beheer

Looptijd:

Juni 2017 – april 2020

 

“Over de assets heen uniform verbinden van beleid, programma en uitvoering”

Aanleiding:

Bij de implementatie van het assetmanagement is het proces verdeelt in een aantal deelprocessen. Een daarvan is het uitvoeren van het beheerdersoordeel en de gebiedeninput op de toestand van de assets in de openbare ruimte.

Het vormt de basis voor het opstellen van instandhoudingsplannen voor de verschillende assets en de programmering van groot onderhoud en vervangingsinvesteringen. Deze instandhoudingsplannen vormen weer de basis voor het programma Stadsbehoud.

 

Mijn rol:

In 2017 wordt ik gevraagd om als procesleider het opstellen van instandhoudingsplannen voor negen assets te begeleiden. Doel is om bij de vorming van de nieuwe coalitie in 2018 inzichtelijk te maken voor welke instandhoudingsopgave Amsterdam gesteld staat. Met de introductie van de Stadsbehoudcyclus waarin we normkosten, realisatie, programma, beschikbare middelen met elkaar kunnen vergelijken maken we inzichtelijk wat de tekorten zijn om de ambities van de gemeente te realiseren.

 

Bij de coalitie-onderhandelingen hebben de inzichten in de beheersituatie die we met deze aanpak in beeld hebben gebracht geleid tot een toekenning van € 16 miljoen aan structurele middelen en € 350 miljoen aan eenmalige investeringsmiddelen.

Programmamanagement en opdrachtgeverschap Amersfoort

Opdrachtgever:

Gemeente Amersfoort

Afdeling leefomgeving

Looptijd:

mei 2016 – december 2016

 

“Samenwerken aan een integrale aanpak van de openbare ruimte

Aanleiding:

Nadat het integraal beheerplan openbare ruimte is vastgesteld ligt er de vraag om een goede programmering te maken voor groot onderhoud en vervangingsinvesteringen. Daarbij valt op dat elke assetbeheerder een eigen potje met geld heeft voor het beheer van de assets. De beschikbare middelen per asset komen niet overeen met de opgaven per asset. Een integrale aanpak is nodig.

In de uitvoering van de projecten valt op dat projecten lang bij de collega’s blijven liggen voordat ze worden opgepakt. De uitvoering blijft dan ook achter bij de planning, waardoor kwetsbare openbare ruimte onnodig lang in een slechte toestand blijft liggen.

 

Mijn rol:

Als adviseur integraal beheer samen met een collega adviseur aan de slag met de assetbeheerders om tot een gezamenlijke programmering te komen van het groot onderhoud en de vervangingsinvesteringen. Daarnaast werken we met de afdeling Financiën aan een nieuwe inrichting van de beheerbegroting, waarbij de voorziening voor groot onderhoud wordt ontschot.

Voor de uitvoering van het programma pak ik het opdrachtgeverschap voor de projecten op in het zuidelijk deel van Amersfoort. Samen met de afdeling Programma’s en Projecten werken we daarbij aan een betere samenwerking en vooral een beter begrip voor de opgave en elkaars rollen.